Te caut din toata inima...

26 mai 2013

Harul si Gratia Divina :Viata Sufletului



Harul este cuvant de origine greaca, iar sinonimul - gratia- este cuvat latin, amandoua inseamna darul lui Dumnezeu pentru mantuire.

Harul este opusul pacatului.

Cand acet har sau gratie este momentan , fara durata lunga , se numeste har ajutator.Haruri sau gratii ajutatoare sunt toate mesajele , chemarile si avertizarile pe care le trimite Dumnezeu sufletului nostru.De exemplu : cand citim o carte religioasa si suntem emotionati, cand ascultam o predica si simtim un indemn, cand am fost incercati de necazuri, boli sau cand moartea cuiva ne-a pus pe ganduri , incat am zis ca ne-a fost o pilda , toate aceste tainice si intime soapte ale Spiritului Sfant sunt gratii ajutatoare pentru mantuirea noastra.

Cand harul s-a statornicit in sufletul nostru, cand a fost primit prin iubirea  perfecta de Dumnezeu sau prin Sf. Taine ( ca botezul si spovedania), asa ca sufletul  scapat de pacatul de  moarte este curat si sfant , atunci se numeste har sau gratie sfintitoare , pentru ca face sufletul sfant.

Daca am privit  vreodata o fotografie astronomica a cerului  si ne-am dat seama de imensele spatii ale universului creat, de milioanele de galaxii si megagalaxii, unele la asa distanta incat nici fulgeratoarea raza de lumina , de la crearea lumii pana acum nu a putut ajunge pe pamant. Dupa cum pe aceste spatii uriase ale creatiei , Dumnezeu pe toate le strabate, le cuprinde si le intrece in sublim si nemarginire, fara sa se confunde cu materia , ramanand intreg in vastul univers si intreg pana in cea mai neinsemnata particula elementara, pana in ultimul electron.
Dupa cum pentru manifestarea vesnicei sale puteri si a infinitei lui dumnezeiri a voit ca printr-un act pur al vointei sale sa scoata lumile din nefiinta, tot asa pentru dovedirea vesnicei sale iubiri fata de oameni a hotarat sa afle o existenta noua , umila si ascunsa , prin harul sfintitor.
Despre aceasta viata a lui Dumnezeu in suflet vorbeste Mantuitorul catre femeia samariteanca:

"Daca ai cunoaste harul lui Dumnezeu si cine este Cel ce-ti zice da-mi sa beau, tu ai fi cerut de la dansul si el ti-ar fi dat apa cea vie[...], apa pe care ti-o voi da eu , este izvor de apa curgatoare de viata vesnica! " ( Io. 4. 10,14)

Pentru aceasta supraabundenta viata a lui Dumnezeu in sufletul sfintit, Arhanghelul Gavril o numeste pe Maria " cea plina de har". Iar celelalte cuvinte, "Domnul este cu tine, binecuvantata esti tu intre femei", sunt tot echivalentul plenitudinii harului.

Cine are pe Dumnezeu in suflet , nu poate merge in osanda de veci.

Daca am putea imbina intr-un cuvant , ori intr-o singura expresie misiunea lui Cristos in lume: nasterea , viata publica, suferintele , moartea ingrozitoare pe cruce,toate s-ar rezuma la aceasta indumnezeire a sufletului, care este harul sfintitor , la aceasta se reduce  Evanghelia , Legea si Prorocii.

Daca am cunoaste toata vapaia iubirii divne care a izbucnit din inima dumnezeiasca, am intelege ca la trairea lui in sufletele noastre, se  rezuma toata economia divina.Aceasta este explicatia creatiei, acesta este sensul Intruparii Domnului, acesta este scopul si esenta rascumpararii noastre, la care  vegheaza Dumnezeu cu gelozie vesnica:
" Toata bucuria Mea este sa fiu cu fiii oamenilor" ( Prov. 8,31).
Ca si cum ar zice ca tot delirul si fericirea eterna a dumnezeiestii Sale existente, este sa traiasca in sufletele oamenilor.

Harul sau aceasta traire a lui Dumnezeu in mintea , inima si constiinta noastra , l-a costat pe Dumnezeu mai mult decat creatia universului.Pentru crearea lumii a fost destul un singur cuvant: "sa fie" lumina, pamant , apa, soare, animale, dar pentru realizarea vietii divine prin har in sufletele noastre, a trimis pe Fiul etern al Tatalui , pe care intotdeauna Vesnicul Parinte il numeste " Cel iubit" ( Mt. 3,17; 17.5), sa coboare pe pamant , sa se nasca intr-o pestera, apoi toata viata pamanteasca a fost o cruce si un martiriu, iar apoi sa sufere si sa moara, cum nu a mai suferit si nu a mai murit nici un om pe lume.
Crearea lumii ne-a dat viata aici pe pamant , dar harul lui Dumnezeu ne aduce fericirea eterna, contopirea in Dumnezeu.
De aceea ca si cum ar fi uitat tot ce a creat in univers, de toata dragostea arhanghelilor, a heruvimilor si a serafimilor, ca si cum insasi fericirea vietii Lui eterne ar consta in trairea sufletelor noastre:

"Toata bucuria mea este sa fiu cu fiii oamenilor" ( Prov.8,31).

In cartea Apocalipsei ne aminteste acelasi lucru:
"Iata stau  la usa si bat ( la usa sufletului tau).De va va auzi cineva glasul Meu va deschide, Eu voi intra la el si voi cina cu el si el cu MIne" ( Apoc. 3,20), voi trai in sufletul care mi-a deschis.
Cat de impresionanta si duioasa este aceasta rugaminte a lui Cristos, care sub chipul unui calator, expunandu-se refuzurilor ca la Betleem, bate la poarta fiecarui suflet si-l roaga sa-i dea salas.Ne implora pentru o convietuire afectuoasa si dumnezeiasca pentru singura viata fericita si fericitoare.

Mantuitorul ne asigura:

"Daca ma iubeste cineva, va pazi cuvantul Meu si Tatal Meu il va iubi, si vom veni la el si vom face locas in el" (Io.14,23).

Intreaga Treime de o fiinta facatoare si nedespartita , va veni in sufletul acela si-l va face adearat altar purtator de Dumnezeu: 

"Dumnezei sunteti" ( Ps. 81,6).

"Voi sunteti templul Dumnezeului celui viu", zice Sf. Pavel ( 2 Cor. 6,16).

"Ori nu stiti voi ca sunteti templul lui Dumnezeu si ca Spiritul lui Dumnezeu locuieste intru voi? "( 1 Cor. 3,16)

Prin harul sau in sufletele noastre , Dumnezeu ne face prietenii sai, iar prietenia implica o nota de egalitate:

"De acum nu va mai umesc  servitori, ci prieteni, pentru ca sluga nu stie ce face Domnul Sau ( nu-i cere sfatul, nu-i face confidente), ci v-am numit prieteni, pentru ca toate cele ce am auzit de la  Tatal Meu vi le-am aratat" 
( Io.15,15).
Isus Cristos, traind prin harul Sau in sufletele noastre, ne absoarbe in singurul si vesnicul sublim, in singura si vesnica nemarginire.Prin harul sau , Mantuitorul ne face ceea ce n-au stiut  sau indraznit sa aspire oamenii vreodata.
Sf. Petru meditand la minunea harului dumnezeiesc se uimeste zicand:
"Prin El ne-a harazit mari si pretioase fagaduinte, ca prin ele sa va faceti partasi dumnezeiestii firi, scapand de stricaciunea poftei celei din lume" ( 2 Pt.1,4), adica partasi ai iubirii divine.
Prin harul sfintitor Dumnezeu ne face inca de aici de pe pamant , partasi dumnezeiestii firi: eterni, nemuritori, atotputernici. Prin El , cu El , in El, intreaga Preasfanta Treime ne patrunde , ne cuprinde , asa cum fierul inrosit in foc , devine foc el insusi , primeste o calitate noua , focul il face maleabil luminos si arzator, tot asa sufletul patruns de harul lui Dumnezeu, cum spune Psalmistul:
"Dumnezei sunteti si fii ai Celui Preainalt".

Sf. Ecaterina de Genova a vazut cum un suflet, dupa Sf. Impartasanie, admirand gratia divina, a exclamat :

"Eu am stiut ca exista un singur Dumnezeu, dar aratandu-mi Isus splendoarea acestui suflet, am crezut ca sunt in prezenta unui alt adevarat Dumnezeu.Sufletul in statul harului nu are numai o senzatie de inocenta, constiinta vietii lipsita de pacat, ci este reala minune de indumnezeire, miracolul vietii Preasfintei Treimi in sufletele noastre castigat prin sangele Mantuitorului.
Harul este fericirea eterna inceputa aici pe pamant in sambure, cum preexista fluturele in larva.Fericirea vesnica este perfectiunea harului in cer, este apa ce tasneste de pe pamant si se revarsa in viata de veci, pomul de radacina pe pamant, iar florile si fructele in cer."


sursa: "Meditatii" - Ioan Ploscaru



Dumnezeu sa va binecuvanteze cu acele Haruri de care aveti mai mare nevoie !


Niciun comentariu:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...